Blog Layout

Verbinding

Ellen - IJZERSTERCK in balans • dec. 01, 2020

Hoe Laura en Chico weer een team werden..

Op een Canadese ranch in de zomer van 2019 ontmoet ik de 14-jarige Laura en haar pony Chico. De moeder van Laura heeft hen hier gebracht omdat Chico letterlijk over Laura heen loopt.

Ik neem ze mee naar de paddock en nadat Chico zijn energie eruit heeft gerend vraag ik Laura bij Chico en mij in de paddock te komen en contact te maken met haar pony. Aarzelend loopt ze op hem af en de inmiddels grazende Chico loopt weg. Ze kijkt me vertwijfeld aan en ik vraag haar wat er gebeurt. "Hij loopt weg, dat doet 'ie wel vaker", zegt ze. Ik vraag haar wat er in haar hoofd en lijf gebeurde terwijl ze hem benaderde en ze geeft aan dat ze al wel verwachtte dat hij weg zou lopen. Op mijn vraag waar dat gevoel vandaan komt probeert ze ons oogcontact te vermijden en weet ze niet zo goed wat te zeggen. "Heb je in het dagelijks leven vaker het gevoel dat er van je wordt weggelopen?" Ze beaamt dat dit zo is en dat ze weinig vrienden heeft. Ze wordt gepest en ook op sociale media wordt ze lastiggevallen. Daarbij zwemt ze twee uur per dag op hoog niveau, geeft ze bijles op school en spendeert ze soms tijd met haar vrienden, waardoor de zorg voor Chico er vaak bij inschiet. En daar voelt ze zich dan weer schuldig over. Kortom, de balans is ver te zoeken. Op school is ze vaak alleen, maar ze heeft drie vrienden waar ze buiten school wel eens mee omgaat. Eén van hen is heel bijzonder voor haar en als ik haar vraag welk gevoel dit haar geeft verschijnt er een glimlach op haar gezicht. We praten er even over waarna ik haar opdracht geef met dat fijne gevoel weer contact te maken met de nog altijd grazende Chico. Ze loopt weer naar hem toe. Ditmaal heft de pony zijn koppie op en blijft hij staan terwijl Laura hem aait. De basis is gelegd, er is contact.

Ik geef haar een aantal opdrachten waarna Chico volledig op haar gefocust is. Ze loopt rond in de paddock en zonder hem vast te houden volgt hij haar op de voet. Zodra zij stopt, stopt hij ook op gepaste afstand zonder over haar heen te lopen. Trots!

De volgende dag ligt Chico in het speciaal voor hem geïmproviseerde weitje wanneer Laura met het halster komt aanlopen. "Hij ligt thuis nooit", zegt ze. Ik vraag haar het halster neer te leggen en rustig bij Chico te gaan zitten. Ik zeg haar te genieten van dit moment en haar gevoel toe te laten, waarna ik ze alleen laat. Als ik een kwartier later zachtjes langsloop zie ik dat de pony inmiddels volledig plat is gaan liggen, iets wat paarden alleen doen wanneer ze zich veilig genoeg voelen. Laura hangt over hem heen met haar ogen dicht, volledig in contact. Pure rust, tevredenheid en verbinding is wat ik zie, bij allebei.

Na een aantal sessies vertrekken een tevreden Laura en een blije pony weer naar huis. Met de geformuleerde leerdoelen en concrete handvatten om deze leerdoelen kracht bij te zetten in haar rugzak, heb ik er alle vertrouwen in dat Laura zichzelf vanaf nu ondanks alles steeds beter op waarde weet te schatten, een betere balans zal vinden en nog vele fijne momenten met Chico zal beleven.

Daar doe ik het voor als coach!
door Ellen - IJZERSTERCK in balans 20 dec., 2023
4 tips om de feestdagen ontspannen door te komen
door Ellen - IJZERSTERCK in balans 20 nov., 2021
(Over)leven in het digitale tijdperk
door Ellen - IJZERSTERCK in balans 22 okt., 2021
Een betrokken dame (we noemen haar Jet) van begin 40 komt voor een sessie paardencoaching. Het onderwerp waarmee ze aan de slag wil? Dat ze op haar werk graag haar ideeën wil realiseren, maar dat het nooit tot iets concreets leidt. Ik vraag Jet contact te maken met Banjo, het paard dat bij ons in de cirkel staat. Ze loopt er rustig naartoe, en Banjo blijft zonder op te kijken staan soezen. Na de korte kennismaking bespreken we de situatie op haar werk zoals die nu is, en daarna laat ik Jet vertellen hoe ze het graag anders zou zien. Ze is ervan overtuigd dat ze ontzettend goede ideeën heeft en hoopt deze ideeën te realiseren, zodat het werk voor iedereen een beetje aangenamer wordt. Na zo’n 10 minuten geef ik haar de eerste opdracht; een rondje door de cirkel lopen waarbij ze Banjo aan een halstertouw meeneemt. Er gebeurt niks. Of nouja, er gebeurt van alles, maar Banjo komt in ieder geval niet in beweging. Sterker nog, hij blijft in sluimermodus. “Wat gebeurt er?” “Hij wil niet”, antwoordt Jet. “En jij? Wat wil jij?” vraag ik daarop. “Nouja, ik wil op zich best een rondje lopen, maar alleen als Banjo dat ook wil”. “Oké. In hoeverre kan je dit relateren aan de situatie op je werk?” Ze geeft zo’n kort lachje die je vaak ziet als mensen ineens ergens de grap van herkenning inzien. “Tja, dit is eigenlijk precies wat er op het werk gebeurt, maar dat Banjo nu niet met me meeloopt is wel even confronterend”. BAM, we blijken gelijk al bij de kern te komen en ik begrijp hoe confronterend dit voor haar is. Ze wil al die ideeën namelijk best graag uitvoeren, maar ze wil het wel sámen met haar collega’s doen. De vraag waarom het ‘samen doen’ zo belangrijk voor haar is blijkt een moeilijke. Ze weet het niet zo goed. ‘Vervelend om het idee te hebben dat jij de enige bent die iets graag wil, als een ander het niet wil waarom moet ik het dan willen, is het dan wel zo’n goed idee’ etc. Allemaal belemmerende overtuigingen die de onzekerheid in haar voeden. Ik geef Jet nog wat andere opdrachten, maar allen met hetzelfde resultaat. Banjo heeft de hele sessie nog geen stap gezet. Hiermee heeft hij wel duidelijk laten zien dat deze gedachten en alles wat daaronder ligt diepgeworteld zijn. Na nog wat gepraat te hebben doe ik alsof de sessie ten einde is en ik geef Jet de opdracht Banjo naar zijn weide te brengen. Het is bewust dat ik het niet vraag, maar gedecideerd als opdracht geef. Wat volgt is een brave Banjo die achter Jet aan slentert. “Hé, ho eens!” roep ik lachend. “Hoe kan het dat Banjo nu wel met je meeloopt?” Ik haar verbaasde blik terwijl ze nadenkt en zegt; ‘omdat ik nu duidelijk op mijn doel afging’. Dat is interessant. Natuurlijk haak ik hierop in door te vragen hoe dit inzicht kan bijdragen aan het realiseren van haar doelen op het werk. Ze geeft aan zich te realiseren dat je andere mensen niet makkelijk meekrijgt wanneer je als ‘ideeënbrenger’ niet volledig overtuigt bent van je doel en het feit dat je dat doel gewoon gaat halen. “Ik mag veel meer op mezelf gaan vertrouwen en mijn eigen weg bewandelen. Dat zal anderen ook overtuigen daarin mee te gaan en zo niet, dan betekent dat nog niet dat ik het dus moet laten”. Wauw! Kippenvel kreeg ik ervan, hoe zo’n ‘simpele’ sessie zo’n mooi inzicht kan opleveren. Ook gaaf om te zien dat het succes van een sessie dus absoluut niet zit in het succesvol volbrengen van de opdrachten, maar om de inzichten die je eruit haalt. Banjo, topper. Bedankt!!
Share by: